Η Κλεψιά, Αστέρης Ν. Μαυρουδής

 

Ο ξουρισμένος ήταν κιόλας ογδόντα χρονών. Τάκατα, τούκατα, τάκατα, τούκατα, έσερνε τα βήματά του στο ξύλινο πάτωμα. Τάκατα, τούκατα, τάκατα, τούκατα, και κάτι έλεγε, μα δεν ξεχώριζα. Άνοιξα την ξύλινη πόρτα. Είχε αναμμένο το τζάκι. Πήρε με την τσιμπίδα κάρβουνα και τα ‘βαλε στο μαγκάλι. Τα ανακάτευε με την τσιμπίδα. Γυρνούσε γύρω γύρω από το μαγκάλι και μπερδεμένα λόγια ακούγονταν: «Θέλω να παντρευτώ, θέλω να παντρευτώ, θέλω να παντρευτώ, θα παντρευτώ, θα παντρευτώ, θα παντρευτώ, τώρα θα παντρευτώ, τώρα θα παντρευτώ, τώρα θα παντρευτώ». Και όλο γυρνούσε γύρω από το μαγκάλι. «Τώρα στα ογδόντα σκατά θα παντρευτείς», του είπα. Ο ξουρισμένος έπαιρνε τις τελευταίες ανάσες του. Το πρωί τον βρήκαν τεντωμένο και απάντρευτο».

 

 

Αυτό είναι ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο του  Αστέρη Μαυρουδή, η Κλεψιά. Είναι το πρώτο του βιβλίο, μια συλλογή διηγημάτων. Για όσους γνωρίζουν έστω και λίγο τον συγγραφέα, από το εξώφυλλο κιόλας σου δίνει την αίσθηση Αστέρη Μαυρουδή. Μετά μαθαίνεις ότι στην φωτογραφία είναι ο πατέρας του κι αμέσως ξέρεις πόσο προσωπική υπόθεση ήταν η συγγραφή του.

Ο Αστέρης Μαυρουδής δίνει σχεδόν την  βεβαιότητα ότι για να έχει γράψει αυτά τα διηγήματα τα έχει ζήσει τα περιστατικά από πρώτο χέρι ο ίδιος ή τουλάχιστον κάποιος άμεσα εμπλεκόμενος του τα έχει αφηγηθεί. Καθώς τα διαβάζω δεν θέλω να ξέρω αν όντως ήταν αληθινά. Προσωπικά απολαμβάνω την αλήθεια του συγγραφέα και την αληθοφάνεια των κειμένων του χωρίς να ταυτίζω τον δημιουργό με την δημιουργία του.

Απολαμβάνω τον καταιγισμό από εικόνες μιας παλιάς Ελλάδας, από ήθη κι έθιμα που κάποτε καθόριζαν νομοτελειακά τις ζωές των χωριανών. Αφήνομαι στην δύναμη της γλώσσας που είναι ο κύριος και βασικός μεσάζοντας συναισθημάτων. Στην απόχρωσή της  που μου εντυπώνεται υποσυνείδητα λόγω της επιστροφής του συγγραφέα στις ρίζες της ντοπιολαλιάς, σε αυτό το χαρακτηριστικό γλωσσικό ιδίωμα του χωριού του, ονόματι Αδάμ.

Είναι ένα βιβλίο που ταυτόχρονα δίνει και παίρνει. Συχνά πυκνά θα έχετε διαβάσει πόσο θεωρώ υπέρπολύτιμο  τον αναγνώστη. Τον βάζω στην ίδια τραμπάλα με τον συγγραφέα και το παιχνίδι αρχίζει μέχρι να τελειώσει. Γιατί τάχα ο αναγνώστης δεν γίνεται κι αυτός συνδημιουργός του κειμένου που διαβάζει; Αν για έναν συγγραφέα η διαδικασία γραφής φέρει ηδονή κι οδύνη την ίδια στιγμή, όταν ψάχνει με απελπισία τις κατάλληλες λέξεις κι όταν αγαλλιάζει μέσα του βλέποντας στο χαρτί να παίρνει σάρκα κι οστά η ψυχή του, σαν αναγνώστες πόσες φορές δεν έχουμε νιώσει έτσι; Οταν χανόμαστε στο κείμενο και ταυτιζόμαστε και συμπονούμε τον ήρωα για τα παθήματά του ή απολαμβάνουμε την γαλήνη του;

Συγκάτοικοι όλοι ήμαστε λοιπόν κι όλοι χωράμε στις σελίδες ενός βιβλίου. Κι η Κλεψιά δίνει και παίρνει αυτό που χρειάζεται ο αναγνώστης. Πονάς με την απώλεια όταν έρχεται εντελώς ξαφνικά μετά από έναν κωμικό διάλογο και λες δεν μπορεί. Μα τώρα να συμβαίνει αυτό; Πριν γέλαγα, πως να το συνειδητοποιήσω; Κι ο συγγραφέας έχει ήδη μετρήσει τις λέξεις και σε περιμένει στο νήμα. Τόσες όσες. Κυριαρχεί απόλυτα η μικρή φόρμα στα διηγήματά του κι εσύ ωστόσο νιώθεις να χεις χορτάσει συναίσθημα.

Ο Αστέρης Μαυρουδής έχει  παρουσιάσει την Κλεψιά στη Φλώρινα, στην Κοζάνη και στην Θεσσαλονίκη. Με το καλό και στην Αθήνα.

Αν η σιωπή είναι πράξη, σύμφωνα με τον αγαπημένο μου Μανόλη Αναγνωστάκη, κάπου εδώ βάζω την τελεία μου κι αφού ευχηθώ μέσα από την καρδιά μου να ναι καλοτάξιδο και καλοδιάβαστο το βιβλίο του Αστέρη Μαυρουδή, σας αφήνω για να απολαύσετε ένα μικρό δείγμα από το βιβλίο, το διήγημα  Τα μουστλούκια.

 

 

 

 

 

 

 

28 thoughts on “Η Κλεψιά, Αστέρης Ν. Μαυρουδής

  1. Μαριλενα μου καλησπερα!
    Συγκινηθηκα τοσο πολυ με την παρουσιαση που κανεις στο εργο του φιλου και συμφοιτητη σου!
    Εαν ποτε καταφερω να εκδωσω και εγω κατι ετσι θα ηθελα να το αγκαλιασουν και οι δικοι μου φιλοι και συμφοιτητες!
    Μπραβο κοπελα μοΥ! Χαιρομαι που στηριζεις ετσι τους ανθρωπους σου!

    Να ευχηθω και εγω με τη σειρα μου να ειναι καλοταξιδο του βιβλιο του Αστερη και ολα του τα ονειρα να γινουν πραξη! Υπεροχο εξωφυλλο και κυριως για την αληθεια που κρυβει ή μαλλον φανερωνει!

    Πολυ χαρηκα και συγκινηθηκα!

    Να ειστε καλα! ❤

    • Να σαι καλά Κική μου! Στο εύχομαι ολόψυχα να πραγματοποιηθεί το όνειρό σου και να το αγκαλιάσουν όλοι!!
      Σε ευχαριστώ πολύ κι εκ μέρους του Αστέρη!!!
      ❤ Φιλάκια πολλά μάτια μου!!

  2. Καλοτάξιδο να είναι το βιβλίο του φίλου σου, Μαριλένα μου!!! Μόλις διάβασα τα μουστλούκια! Και να δείς που σήμερα ξεκίνησα ένα παρόμοιο βιβλίο με ιστορίες και αναμνήσεις από ένα χωριό της Μακεδονίας. Πόσα πράγματα μαθαίνουμε, που δεν τα ξέραμε εμείς τα ‘παιδιά της πόλης΄!
    Φιλάκια πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

    • Έτσι είναι όπως τα λες Μαριαννάκι μου!! Οι αναμνήσεις κι οι διηγήσεις από την ζωή στο χωριό πάντα πιστεύω θα μας συναρπάζουν!! Να σαι καλά γλυκειά μου!!

  3. Καλησπέρα Μαριλένα μου,
    Σήμερα το πρωί έψαχνα την «Κλεψιά», το είχα στο μυαλό μου από το email που μου είχες στείλει…
    Πήγα σε τρία μεγάλα βιβλιοπωλεία της πόλης και δεν το βρήκα. Η αλήθεια είναι πως στενοχωρήθηκα γιατί δύο μέρες πριν είχε γίνει η βιβλιοπαρουσίαση κι απ΄ότι είδα στο τοπικό κανάλι που έκανε το σχετικό ρεπορτάζ, είχε μεγάλη απήχηση……τελικά το παρήγγειλα! Θα το έχω στα χέρια μου την Δευτέρα…
    Καλοτάξιδο! Πολλές ευχές στον φίλο σου…!
    Ευχές για ένα υπέροχο Σαββατοκύριακο…
    **Αννιώ**

  4. «Δεν θέλω να παντρευτώ, δεν θέλω να παντρευτώ, δεν θέλω να παντρευτώ»…αχαχα! Η παρουσίαση του βιβλίου, αλλά και γενικώς η θεωρία σου περί διαβάσματος, είναι συναρπαστικές συμπεθερόνι μου! Πολύ κουλτούρα έχει πέσει στη γειτονιά τελευταία! Χαχα! Καλοτάξιδο να είναι, γιατί οι θυσίες των συγγραφέων μέχρι να φέρουν εις πέρας ένα βιβλίο, πρέπει να αναγνωρίζονται! Πολλά γλυκά φιλιά!

    * Σε πρόσθεσα στις σχολικές αναμνήσεις. Ξεκίνα! Μάκια!

  5. Πολύ όμορφη η παρουσίαση πού κάνεις στό βιβλίο τού φίλου σου Μαριλένα μου!!
    Καλοτάξιδο καί καλή επιτυχία!!Καλό Σ/Κ!!!Φιλάκια!!

  6. Αστέρι ο Αστέρης σου Μαριλένα μου!
    Του σφίγγω το χέρι και εύχομαι ολόψυχα να είναι καλοτάξιδο το βιβλίο του!
    Θα το αναζητήσω στα βιβλιοπωλεία, με ενθουσίασε ο τρόπος που γράφει. Αν δεν μας έλεγες ότι ήσασταν συμφοιτητές, θα νόμιζα ότι είναι ένας ώριμος συγγραφέας με πλούσια διαδρομή. Μπράβο του!!!
    Φιλιά πολλά Μαριλενάκι μας κι ευχαριστούμε για τη διάδοση τέτοιων νέων 🙂

  7. Πολύ Μαριλένα η ανάρτηση παρ’ ότι παρουσιάζεις τον Αστέρη-αστέρι!
    Ναι σε όλα! Σε όσα έγραψες γλυκό μου! Κι η παρουσίαση είναι τόσο καλή που θέλω να τον διαβάσω! Τ’ακούς;
    Καλοτάξιδο το βιβλίο και …ούτε συμφωνία να είχαμε στις δημοσιεύσεις μας :)))
    Φιλιά και καλό Σου Κου!

  8. Μπραβο στον φίλο σου μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρον το βιβλίο του και μπράβο και σε σένα που το παρουσιάζεις σε όλους εμάς!
    Καλότάξιδο ν είναι και να το βάλει πολύς κόσμος στο σπίτι του εύχομαι.
    Πολλά φιλιά!

  9. Ένα βιβλίο δίνει και παίρνει…πόσο συμφωνώ με αυτό!!
    Έκανες μια πολύ ωραία παρουσίαση και είμαι σίγουρη πως ο Αστέρης είναι το ίδιο περήφανος για σένα, όσο περήφανη είσαι εσύ γι΄αυτόν!!
    Καλή επιτυχία εύχομαι….να είναι καλοτάξιδο το βιβλίο και να μας χαρίσει πολλά πολλά ακόμα!!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!!
    Τρέχω να διαβάσω και το διήγημα!

  10. Παράθεμα: Το διήγημα, χρηστική εισαγωγή του Αστέρη Μαυρουδή | marilenaspotofart

Σχολιάστε

