Βιντεοποίηση

Ήθελα πολύ καιρό να γράψω για την βιντεοποίηση. Μετά από πολλές αναβολές και δεύτερες και τρίτες σκέψεις το πήρα απόφαση, κι αφού για νύχτες έγραφα νοερά την ανάρτηση (!), συγκέντρωσα και πληροφορίες που μάζευα από το διαδίκτυο, κυρίως από αγγλικές ιστοσελίδες κι έχω στην διάθεσή μου υλικό για να σας δώσω μια μικρή πρώτη γεύση από τον κόσμο της βιντεοποίησης.

Με πολύ απλά και κατανοητά λόγια η βιντεοποίηση είναι η συνάντηση κι η αρμονική ένωση της ποίησης με  τις νέες τεχνολογίες.

Δεν θα αναφερθώ καθόλου στο πόση μεγάλη επίδραση έχει η τεχνολογία στην εποχή μας. Η χρήση της στην λογοτεχνία κι ιδιαιτέρως στην ποίηση έχει μεταμορφώσει κατά κάποιο τρόπο ένα γραπτό, τυπωμένο κείμενο σε ένα καινούριο σώμα το οποίο και πλέον δεν αποτελείται μόνο από γράμματα σε μελάνι αλλά κι από ήχο κι από εικόνα δίνοντας έτσι καινούρια μορφή στο ποίημα και ταυτόχρονα μια άλλου τύπου δυναμική.

Κι αυτό γιατί όταν θέλουμε να τονώσουμε με μουσική κι εικόνες ένα κείμενο, ένα ποίημα, έχει σημασία να δώσουμε προσοχή πως να το αναδείξουμε με τις επιλογές μας κι όχι άθελά μας να το αφανίσουμε.

Πέρσι στο μάθημα »Πολυμεσικές και διαδικτυακές εφαρμογές στη λογοτεχνία»  ήρθαμε όλοι σε επαφή με αυτά που σας περιέγραψα. Κι ενώ  είχαμε μείνει με ανοιχτό το στόμα όσο η διδάσκουσα Σοφία Νικολαϊδου απολάμβανε (με την καλή την έννοια!!!) την απόγνωση και την έκπληξη στα μάτια μας καθώς μας έδειχνε τις εργασίες των παλαιότερων φοιτητών και μας ζητούσε να παραδώσουμε κι εμείς φυσικά τις δικές μας στο τέλος του εξαμήνου, τελικά στην πράξη όπως και μας είχε πληροφορήσει, τα πράγματα ήταν πολύ απλά και πολύ εύκολα!

Αρκετοί χρησιμοποιήσαμε δυο πολύ κοινές και σχετικά εύκολες εφαρμογές (καθώς και υπάρχουν πολύ πολύ εξειδικευμένα προγράμματα τα οποία όμως επειδή δεν γνωρίζω κλείνω εδώ την παρένθεση!). Το πολύ γνωστό PowerPoint  και το windows movie maker .

Αν πατήσετε τους υπερσυνδέσμους θα δείτε κι όσοι δεν γνωρίζατε καν την ύπαρξή τους ή κι όσοι δεν ασχολείστε πολύ με την τεχνολογία, πόσο εύκολο είναι να δημιουργήσετε το δικό σας βίντεο συνδυάζοντας εικόνες είτε δικές σας είτε από το διαδίκτυο, φωτογραφίες, πίνακες ζωγραφικής, μουσική και τραγούδια. Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να εισάγετε ένα ποίημα ή κείμενο στις επιλογές σας και να δημιουργήσετε το δικό σας βιντεοποίημα.

Χρήσιμες συμβουλές που μας έδωσε η διδάσκουσα για να μπορέσουμε αυτό ακριβώς, να αναδείξουμε το κείμενο με την βοήθεια της τεχνολογίας είναι καταρχήν να δώσουμε προσοχή να μην μπουκώσει , να μην παραφορτωθεί το βίντεο στο σύνολό του. Δηλαδή αν έχουμε και το κείμενο με λέξεις και μουσική και εικόνες κι ηχογράφηση /απαγγελία του κειμένου και χίλια δυο άλλα τότε μάλλον είναι υπερφορτωμένο το βίντεο κι αντί να αναδείξει το κείμενο το καταπίνει.

Όπως κι είναι πολύ σημαντικό επίσης, ακόμα κι αν κάποιος χρησιμοποιήσει μόνο λίγες εικόνες ή μόνο μουσική χωρίς εικόνες, και πάλι θέλει προσοχή μέσα από τις επιλογές  να μην καπελωθεί το κείμενο/ποίημα. Γιατί αν κάποιος πχ επιλέξει ότι θέλει να διανθίσει το βιντεοποίημα του ή το βιντεοκείμενό του γενικά, με πασίγνωστα τραγούδια ή ξακουστούς πίνακες λογικό κι επόμενο είναι αντί να διαβάζουμε και να βλέπουμε συνολικά το βιντεοκείμενό σας να τραγουδάμε i can’t get no satisfaction ή  να θαυμάζουμε τους πίνακες του Botticelli ! Ε μα δεν τραβάνε την προσοχή;; Εκτός αν το ζητούμενό μας είναι να χαθεί το κείμενο μέσα σε αυτά οπότε αποστολή εξετελέσθη!!! 😉

Πάρα μα πάρα πολύ ουσιώδες είναι να αποφύγουμε την εικονοποίηση. Δηλαδή δεν μπορεί το κείμενο να μιλάει για γάτες, σκύλους, δρόμους ή οτιδήποτε κι εσείς να βρείτε εικόνες και τραγούδια με γάτες, σκύλους, δρόμους ή οτιδήποτε!! Το θέμα είναι να μην ταυτίσουμε το κείμενο με την εικόνα ή τον ήχο!! Να το πάμε  παραπέρα ακόμα κι αν δημιουργήσουμε αντιθέσεις. Δηλαδή μπορεί να χουμε ένα ίσως λυπητερό ή πένθιμο κείμενο και να χρησιμοποιήσουμε φωτογραφίες με  χαρούμενες πινελιές κι εύθυμες νότες αντί για ρέκβιεμ ακριβώς για να τονίσουμε το θλιβερό του νοήματος μέσω της αντίθεσης.

Ειδικοί είναι μόνο οι ειδικοί! Κακά τα ψέματα! Αλλά ο οποιοσδήποτε μπορεί και να δημιουργήσει και να πειραματιστεί κι εγγυημένα αν το δοκιμάσετε αρκετοί δεν θα ξεκολλάτε! Κι είναι η αλήθεια ότι πολύ θα ήθελα να σας έχω δώσει ένα έναυσμα για να το τολμήσετε και να πειραματιστείτε ποικιλοτρόπως καθότι έχω ξαναπεί πόσο διαμαντάκια είστε!

Πλέον τα μαθήματα έχουν τελειώσει, οι εργασίες έχουν παραδοθεί κι οι βαθμολογίες έχουν δοθεί από το καλοκαίρι.

Δεν θα μπορούσα να κλείσω αυτήν την ανάρτηση χωρίς να σας δείξω παραδείγματα βιντεοποίησης. Αν ψάξετε στο διαδίκτυο και στο YouTube θα βρείτε αμέτρητα βιντεοκείμενα και στα αγγλικά φυσικά μα και στα ελληνικά.

Ζήτησα από τέσσερις συμφοιτήτριές μου (γιατί όπως καταλαβαίνετε θα ήταν αδύνατον να ζητήσω από όλους) να μου στείλουν τις εργασίες τους και να μου επιτρέψουν να τις δημοσιεύσω εδώ και με πολύ μεγάλη χαρά και τιμή σας τις παρουσιάζω! Μακάρι να μπορούσα να σας δείξω όλων τα πονήματα γιατί ο καθένας έκανε μια μικρή κατάθεση ψυχής κι έδωσε τον καλύτερό του εαυτό!! Και σχεδόν κανείς μας δεν είχε έρθει σε επαφή up, close and personal με τις νέες τεχνολογίες και την λογοτεχνία τόσο επίσημα! Οπότε πως να μην χαρούμε διπλά και τριπλά με το αποτέλεσμα! Θα ήθελα να απολαύσετε υπεύθυνα όπως πάντα, τα  βιντεοποιήματα τα οποία διαρκούν το καθένα από ενάμιση έως τέσσερα λεπτά το πολύ!

Ξεκινώ με το HEARTBREAK POEM της Γλυκερίας Μπασδέκη. Ποιήτρια (πρώτα και πάντα) και φιλόλογος στη δημόσια εκπαίδευση. Εχει εκδόσει δυο ποιητικές συλλογές, ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΝΑ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΣΟΥ ΣΕ ΆΓΝΩΣΤΕΣ ΜΙΚΡΕΣ (Πλέθρον,1989) και ΣΥΡΕ ΚΑΛΕ ΤΗΝ ΆΛΥΣΟΝ (Ενδυμίων,2012). Έχει μεταγράψει θεατρικά την Στέλλα, Στέλλα travel- η γη της απαγγελίας. Πρόσφατα η Athens voice κάνει διαδικτυακή ψηφοφορία για τις καλύτερες παραστάσεις κι όχι μόνο κι είναι κι η Στέλλα travel ανάμεσα στις υποψηφιότητες!! Μπορείτε να δείτε εδώ και να ψηφίσετε! Η Γλυκερία διατηρεί blog στην lifo.gr, CRYING GAME. Το διαδίκτυο φιλοξενεί  και πεζά της. Γεννήθηκε,ζει ,αναπνέει και θα μπορούσε και να πεθαίνει για την ποίηση… Κι αλήθεια λέω!!!

A very sad poem από την Γλυκερία Μπασδέκη πάλι, Meine Liebe.

Συνεχίζω με το πεζό ποίημα της Αγγελικής Πεχλιβάνη, η Απόδραση. Καθηγήτρια στη δημόσια εκπαίδευση με μαθητές που πίνουν νερό στο όνομά της. Αυθεντική Πειραιώτισσα με κοφτερή ματιά κι εξαιρετική οξυδέρκεια με  βλέμμα που διαπερνά κι αν χρειστεί φορά το γάντι, σε στριμώχνει στον τοίχο με πύρινο λόγο και μετά το πετά κι αποχωρεί στρίβοντας τσιγάρο με το ένα χέρι. Έγκυρες πηγές την θέλουν να έχει διακριθεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς αλλά η ίδια σφυρίζει αδιάφορα την κινεζική διάλεκτο!! 

Συνεχίζω με την Βίκυ Μπρούσαλη και το ποίημα Il secondo.  Η Βίκυ είναι ποιήτρια και καλοτεχνίτισσα. Ακρως δημιουργική κι εκείνη. Γράφει, ζωγραφίζει και πλέον διδάσκει και ζωγραφική μικρά παιδάκια που λαχταρά να τα μαθαίνει τα μυστικά των χρωμάτων, τις ευθείες και τις καμπύλες των μολυβιών κι εκείνα δεν χορταίνουν να την ακούν και να την φιλάνε στο τέλος των μαθημάτων φωνάζοντας χαρούμενα, »κυρία,κυρία!!». Ελπίζω κι εύχομαι σύντομα να μας τιμήσει με μια ποιητική συλλογή αφού το χει άπλετο το ταλέντο!!! Στο βίντεο απαγγέλει η ίδια.

Τέλος το ποίημα της Δέσποινας Πατρικίου, ( sic ) . Η Πέννυ μας. Φιλόλογος με γνώσεις αγγλικών και γερμανικών, ζει στην λατρεμένη Θεσσαλονίκη. Ευαίσθητη ποιήτρια, έχει γεμίσει τα συρτάρια της με ποιήματα και πεζά που ισορροπούν σε μια τραμπάλα που από την μια χωρά τον κυνισμό και την ανθρωπιά του Μάτεση κι από την άλλη τη  μελαγχολική διάθεση της Σάρα Κέην. Πλέον τα μοιράζεται και μαζί μας. Διστακτικά αλλά σθεναρά. Και την ευχαριστούμε πολύ γι αυτό!!

Θέλω να ευχαριστήσω πάρα πολύ την συγγραφέα και φιλόλογο  Σοφία Νικολαϊδου που μου έδωσε την άδεια να χρησιμοποιήσω σημειώσεις και πολύτιμες συμβουλές από το μάθημά της πέρσι στο μεταπτυχιακό Δημιουργικής Γραφής, »Πολυμεσικές και διαδικτυακές εφαρμογές στη λογοτεχνία». Κατά γενική ομολογία το καταευχαριστηθήκαμε όλοι!

Ευχαριστώ πολύ πολύ την Γλυκερία, την Αγγελική, την Βίκυ και την Πέννυ που με τίμησαν με τα υπέροχα βιντεοποιήματά τους!!! ❤

22 thoughts on “Βιντεοποίηση

  1. Απαπα! Υπέροχο όλο!
    Έρχομαι και για δεύτερη ανάγνωση και θα σου γράψω μετά κι ολοκληρωμένα!
    Σε φιλώ γλυκά και σε ευχαριστώ που μοιράζεσαι τόσες γνώσεις μαζί μας!

    Το απαπα δείχνει τον ενθουσιασμό μου! αχαχαχα!
    Καλημέρα αγάπη μου!

    • Καλημερούδια Αριστέα μου γλυκειά!!!
      Φυσικά και να ξαναδιαβάσεις με την ησυχία σου!! 🙂
      Να σαι καλά και να ξεκουραστείς σήμερα Κυριακή!!
      Σε φιλώ γλυκά καρδουλάκι!!!!

  2. Καιρό είχα την περιέργεια να μάθω πως λειτουργεί όλο αυτό..
    Μου φαίνεται εξαιρετικά ενδιαφέρον,όχι τόσο γιατί θα το χρησιμοποιήσω,αλλά είναι σαν να ανοίγεται ένα μικρό παραθυράκι ώστε να δούμε λίγο καλύτερα τα κομμάτια που φτιάχνετε κάτι.
    Εξαιρετικά ενδιαφέρον!!Σε ευχαριστούμε Μαριλένα μου,μπορεί να μην είσαι δασκάλα,αλλά μας ενημέρωσες με πολύ ωραίο και οργανωμένο τρόπο!!
    φιλιά πολλά πολλά!!

    • Δεν είναι πολύ ενδιαφέρον Νικολέτα μου; Κι εγώ συμφωνώ μαζί σου! Εστω και σαν πληροφορία δεν λέω γνώση!
      Γίνεσαι ταυτόχρονα δημιουργός, σκηνοθέτης, κάνεις και το μοντάζ σου!! Εδώ θα μπει η εικόνα, εδώ ο ήχος και σιγά σιγά έχεις ολόκληρη την σύνθεση του παζλ μπροστά σου!!
      Σε ευχαριστώ πολύ κοπέλα μου κι είναι διπλή η χαρά μου που είμαι κατανοητή γιατί ήταν και το ζητούμενο!!!
      Φιλάκια πολλά πολλά Νικολετάκι!!!

  3. Καλημερα Μαρια Ελενη μου!
    Διαβασα με προσοχη την αναρτηση σου και θελω να σου πω ενα μεγαλο ευχαριστω που μου εμαθες κατι τοσο ομορφο!
    Για να ειμαι ειλικρινης δεν ειχα ξαναδιαβασει για την βιντεοποιηση και το βρηκα εξαιρετικα ενδιαφερον και ως κειμενο και ως τεχνη, αν μορω φυσικα να την ονοματισω και ετσι.
    Ευχομαι συντομα να δουμε και δικη σου βιντεοποιηση και γενικα θελω να σου ευχηθω ολοψυχα οτι καλυτερο!
    Φιλακια ολλα!

    • Καλησπέρα έκφρασή μου!! Πόση χαρά μου δίνεις! Ειλικρινά. Κι εγώ δεν ήξερα καθόλου ούτε και τώρα λέω ότι γνωρίζω 100% αλλά όταν ήρθε το ερέθισμα μέσω του μαθήματος και της καθηγήτριας αυτό ήταν!! 🙂 Κόλλησα!! Κι αν το νιώθει ένας μπορούν να το νιώσουν κι άλλοι!
      Το δικό μου μπορώ να το αναρτήσω οποιαδήποτε στιγμή. Δεν νιώθω ακόμα έτοιμη να το μοιραστώ.
      Τώρα ήθελα πολύ πολύ να δείτε αυτά τα βιντεοποιήματα που το καθένα το αγαπώ για διαφορετικό λόγο!!
      Καλή βδομάδα να χεις!! Φιλάκια!!!

  4. Μαριλένα μου δηλώνω αδαής όσον αφορά την ποίηση . Αυτή μου η αναφορά με κάνει να λατρεύω τους στίχους και να διαβάζω μετά μανίας και νομίζω ότι σαν και μένα είναι αυτοί που αφήνουν αποτυπώματα θαυμασμού και λατρείας . Αυτά που μοιράστηκες μαζί μας είναι άγνωστα σε μένα αλλά συνάμα πολύ ενδιαφέροντα .Την απόδραση την λάτρεψα με το ρυθμό και την ένταση .
    Μου γλύκανε το μεσημέρι μου , ευχαριστώ τρυφερό μου κορίτσι
    Απαλά φιλάκια

    • Καλή μου Νικόλ νομίζω η ποίηση πάντα θα έχει ανεξερεύνητα μονοπάτια κι άγνωστα ακόμα και για τους ίδιους τους ποιητές!! Γι αυτό κι είναι και τόσο ξεχωριστή!!
      Χαίρομαι ειλικρινά που διάβασες κι απόλαυσες την ανάρτηση και τα ποιήματα!! 🙂 Να σαι καλά Νικόλ μου γλυκειά!! Παίρνω τα φιλάκια μου,ανταποδίδω και σε ευχαριστώ πολύ για την επίσκεψή σου!! Αγκαλιά μεγάλη!!

  5. Καταπληκτικά τα βίντεο, με την «Aπόδραση» να ξεχωρίζει. Μου άρεσε πολύ ο συνδυασμός εικόνας – ήχου. Οι στίχοι εξαιρετικοί! Ευχαριστούμε πολύ για την ενημέρωση αυτή, που -προσωπικά τουλάχιστον- μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρουσα. Το power point το χρησιμοποιώ κυρίως για παρουσιάσεις στη δουλειά μου, αλλά τώρα διαπιστώνω πόσες πολλές δυνατότητες μου δίνει. Το άλλο πρόγραμμα δεν το έχω δουλέψει, αλλά μου φαίνεται εύκολο στη χρήση του.
    Μαριλένα μας… κάθε φορά που σε διαβάζω, διαπιστώνω πως κάθε σου ανάρτηση δεν είναι απλά γραμμένη για να «βγάλεις» κάτι από μέσα σου. Μας παροτρύνεις και μας πιάνεις απ’ το χέρι, να πάμε ένα βήμα παραπέρα τη φαντασία μας και να δουλέψουμε με «υλικά», που ίσως να μην ξέραμε καν την ύπαρξη τους. Αν δεν έχεις ανάψει μια μικρή σπίθα μέσα μας…
    Φιλιά, εκτίμηση, ευγνωμοσύνη και ευχές! Πακεταρισμένα και σταλμένα στο μικρό σου «βασίλειο»!

    • Ευχαριστώ πολύ Μαρία μου για τα τόσο καλά σου λόγια! Χαίρομαι που βρήκες ενδιαφέρουσα την ανάρτηση! Αν χρησιμοποιείς συχνά το powerpoint τότε το movie maker θα σου φανεί παιχνιδάκι!! Εγώ το βρήκα πολύ πιο εύκολο κι εκεί έκανα το δικό μου βιντεοποίημα!! 🙂
      Την ανάρτηση την έκανα γιατί είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν άνθρωποι που θα θέλουν να πειραματιστούν, να εξερευνήσουν καινούρια μονοπάτια ή έστω απλά να ενημερωθούν!!! Κι εγώ πριν τα μάθω στο μάθημα δεν τα ήξερα!! Και φυσικά ήθελα πάρα πολύ να σας δείξω και τα βιντεάκια που είναι ξεχωριστά κι εξαίσια!!! 🙂
      Και να ξερες τι χαρά που παίρνω όταν μαθαίνω κάτι θέλω να το μοιράζομαι αν μπορώ!!!!
      Κι όποιος θέλει ας αποκομίσει ότι του χρειάζεται και τον εμπνέει!!
      Εξάλλου Μαράκι αυτό δεν κάνουμε όλοι μας καθημερινά; Ανταλλάσουμε εμπειρίες κι επικοινωνούμε με κάθε τρόπο!!
      Κι εσύ το κάνεις και στη ζωή και στο blog και όλοι γύρω μας, λίγο έως πολύ!
      Ομορφα λόγια από καρδιάς και σε ευχαριστώ τόσο!!
      Φιλάκια πολλά! Να σαι καλά ταλαντούχο μου!!

  6. Δεν υπάρχεις μάτια μου! Είσαι μέντορας για μένα!
    Ήρθα πάλι …μαθήτρια έγινα κι απόλαυσα μέχρι και τις παρουσιάσεις σου πριν από κάθε ποίημα-βίντεο!
    Η απόδραση αλλά και το il secondo καταπληκτικά! Το δεύτερο δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές το έβαλα και το ξαναείδα!
    Το power point δεν το γνωρίζω αλλά δεν το έχω δουλέψει εδώ και χρόνια. Το αποθήκευσα. Χρειάζεται εξάσκηση!
    Να ξέρεις πως με έκανες μετά από μερικές μέρες χωρίς έμπνευση να θέλω να γράψω ξανά!
    ΣΛ! Είναι το λιγότερο που μπορώ να αφήσω …ΣΛ!

    • Εγώ τώρα τι να πω;; Δεν ξέρω τι να απαντήσω και θα φανώ άχαρη…
      Οχι ότι ξεχειλίζω από χάρη αλλά λέμε..
      Ας αφήσουμε το μέντορας στην άκρη καρδουλάκι!! Ενα έναυσμα να δώσω μου είναι υπεραρκετό!! Ισως γιατί όσο πιο πολλοί ασχολούνται με την τέχνη και τη δημιουργία γίνεται για μένα καλύτερος ο κόσμος κι επειδή αρκετά ήμαστε μέσα στα σκ@@@ ας κάνουμε ότι μπορούμε να νιώσουμε κι εμείς μα κι οι γύρω μας δημιουργικοί! Ο καθένας όπως νιώθει και μπορεί!! Δεν θα αλλάξει ο κόσμος με ένα ποίημα αλλά τελικά μπορεί και να τον αλλάξει!! Ποιος το αποκλείει;; Το σύνθημα είναι ένα : φτερά στη καρδιά και στη ψυχή κι όχι βαρύδια κι αλυσίδες!!
      Το powerpoint θέλει εξάσκηση κι αν το θεωρείς δυσκολούτσικο τότε το movie maker είναι πολύ πιο εύκολο να ξέρεις! Και κατεβαίνει και δωρεάν κι από το διαδίκτυο επίσης!!!
      Να γράψεις και να γράφεις όσο μπορείς γιατί ξέρω τι άτιμη κυράτσα είναι η έμπνευση!
      ΣΛ είναι το περισσότερο που μπορούσες να μου αφήσεις!! Τα άλλα με αγχώνουν και δεν τα αξίζω κιόλας και κοκκινίζω…
      Να σαι καλά κομαντόπουλό μου!!!
      Φιλάκια πολλά!!!

      • Να διορθώσω : Το γνωρίζω αλλά δεν το έχω δουλέψει εδώ και χρόνια. Το «δεν» δεν ξέρω πώς ξεπήδησε ανάμεσα στις λέξεις μου! αχαχα!

        Τα αποθήκευσα και θα τα δω εν καιρώ! Ας γράφω στο χαρτί και τα οπτικοποιώ … κάποτε! αχαχα!
        Φιλιά αγάπη!

  7. Πάρα πολύ ενδιαφέροντα όσα μοιράστηκες μαζί μας!!
    Σε ευχαριστώ…μου έβαλες ιδέες τώρα, αλλά θα δούμε αν θα ευδοκιμήσουν!
    Να είσαι καλά…φιλιά πολλά και καλή Πρωτοχρονιά αν δεν τα ξαναπούμε!

  8. Παράθεμα: Το χέρι μου | marilenaspotofart

  9. Παράθεμα: Γουάιλντ Κατ, Δέσποινα Πατρικίου | marilenaspotofart

Σχολιάστε

