βιβλίο

Μη με ξεχάσεις, Γιώργης Κάβουρας

 

Καλησπέρα σε όλους! Σήμερα η ανάρτηση είναι αφιερωμένη στο πρώτο βιβλίο του κυρίου Γιώργη Κάβουρα, από τις εκδόσεις Αλφειός, σειρά Μαρτυρίες, με τίτλο Μη με ξεχάσεις. Για όσους δεν γνωρίζετε, ο κύριος Γιώργης είναι ο πατέρας του κυρίου Τάσου Κάβουρα, ο οποίος συμμετέχει στα Συμπόσια ποίησης που διοργανώνει η Αριστέα μας, κι όχι μόνο, καθώς πολλές φορές έχουν φιλοξενηθεί στο blog της και πεζά κείμενα του κυρίου Τάσου.

Στο βιβλίο του, ο Γιώργης Κάβουρας καταθέτει με ζωντανό, γλαφυρό και ρεαλιστικό τρόπο την προσωπική του μαρτυρία του κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα τα χρόνια του Μεταξά, τις εμπειρίες που βίωσε στην κατοχή, στο αντάρτικο, στις φυλακές.

Ο συγγραφέας-αυτοβιογράφος με την λιτή και δωρική περιγραφή του αναδεικνύει την τραγικότητα των γεγονότων, απεικονίζοντας την φρικαλεότητα του πολέμου. Χωρίς περιττά καλολογικά στοιχεία, χρησιμοποιώντας τον πρώτο ενικό από την αρχή του βιβλίου του, βάζει με αμεσότητα τον αναγνώστη στον κόσμο του και τον κάνει μάρτυρα των όσων ο ίδιος βίωσε μέσα από την διήγησή του, η οποία ρέει αβίαστα και καθηλώνει με τις περιγραφές της ζωής στην πόλη και στο χωριό καθώς μέσω της εμπόλεμης κατάστασης διαφαίνονται κι οι διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων.

Δεν λείπουν βέβαια σε πολλά σημεία του βιβλίου οι πολύ ενδιαφέρουσες νότες χιούμορ που αφορτίζουν το κλίμα από τα δυσάρεστα γεγονότα, όπως  κι οι δόσεις καυστικότητας  που δείχνουν και τα κακώς κείμενα της εποχής.

Ο συγγραφέας στο σημείωμά του αναφέρει (σας μεταφέρω αποσπασματικά):

Το 1937 στην Αθήνα, 13 χρονών, ξεκίνησα μόνος μου αγώνα επιβίωσης. Έζησα την κατοχή 1941-44, εντάχθηκα στο ΕΑΜ και πολέμησα τους Γερμανούς κατακτητές ως αντάρτης του 11ου συντάγματος του ΕΛΑΣ στην Πελοπόννησο… Το 1951 βγαίνοντας από τις φυλακές, ήμουν 27 χρονών κι είχα ζήσει τόσα πολλά που ένιωθα ότι είχε περάσει από πάνω μου μια ολόκληρη ζωή. Έχασα το 1949 τον μικρότερο αδερφό μου μαχητή αντάρτη του Δημοκρατικού Στρατού. Ήταν είκοσι χρονών… 

Η Πολιτεία με αναγνώρισε και με τίμησε ως αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης και για την περίοδο της Γερμανικής Κατοχής 1941-44 και κατά της χούντας των Συνταγματαρχών το 1967-74… Αυτά που θα διαβάσετε είναι γεγονότα που έζησα, μια αναδρομή με σημαντικούς σταθμούς δράσης που σημάδεψαν καθοριστικά το υπόλοιπο της ζωής μου… Είναι φρικτό να ζεις τα νιάτα σου με προσκέφαλο ένα όπλο. Είναι φρικτό να έχεις ως ανταπόδοση μεγάλων αγώνων διώξεις, φυλακές κι εξορίες…

Τις περισσότερες ιστορίες μου τις έλεγα στις παρέες όλα αυτά τα χρόνια… Μετά το 1990 κάθισα κι έγραψα σε κασέτες και σε χειρόγραφα ντοκουμέντα της ζωής μου και της εποχής εκείνης προκειμένου να μείνουν… Έχουμε χρέος να ρωτάμε και μέσα από τις ιστορίες και των δικών μας ανθρώπων να μαθαίνουμε για τον τόπο μας που πέρασε πολλά δεινά, γνώρισε εισβολές ξένων δυνάμεων, γνώρισε την αδικία και την καταπίεση από ξένους και ντόπιους δυνάστες…

 

Κλείνοντας αυτήν την ανάρτηση, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τον κύριο Γιώργη και τον κύριο Τάσο που είχε την καλοσύνη να μου στείλει το βιβλίο του πατέρα του. Γνωρίζω πόση μεγάλη λαχτάρα ήταν και για τον ίδιο να πάρει σάρκα κι οστά το όνειρο του κυρίου Γιώργη, να εκδοθεί το βιβλίο του, καθώς κι ο ίδιος συνέβαλλε στην καταγραφή των διηγήσεων και στην απομαγνητοφώνηση των κασετών.

Εύχομαι ολόψυχα το βιβλίο να ναι καλοτάξιδο, να κρατήσει συντροφιά στους αναγνώστες του και να προσθέσει ακόμα ένα λιθαράκι γνώσης στην ιστορία του τόπου μας μέσα από την προσωπική εξιστόρηση του Γιώργη Κάβουρα.Να ναι γερός και δυνατός, να καμαρώνει την οικογένειά του.

 

 

Μια σημαντική παρένθεση: 

Πρέπει οπωσδήποτε να αναφέρω ότι για τον συγγραφέα στο τέλος του βιβλίου, έχουν αφιερωθεί τέσσερα ποιήματα. Ένα από τον Τάσο Κάβουρα, ένα από την Μαρία Κανελλάκη, ένα από την Αριστέα Κουτά και δύο από την Ελένη Γιαννάκαρη. Δυστυχώς, το τυπογραφείο στο δεύτερο ποίημα της Ελένης τύπωσε εσφαλμένα το δικό μου όνομα που ποτέ δεν έστειλα ποίημα. Ήθελα οπωσδήποτε να το τονίσω λοιπόν, ότι το ποίημα ανήκει στην Ελένη. 

 

 

11 σκέψεις σχετικά με το “Μη με ξεχάσεις, Γιώργης Κάβουρας

  1. Μαριλένα καλησπέρα Για πολλοστή φορά θέλω να σε ευχαριστήσω για την αμέριστη βοήθεια σου στη συγγραφή αυτού του βιβλίου. Θέλω να καταγραφεί ότι είχες την πρώτη επιμέλεια και το κυριότερο παρακολουθούσες όλο το διάστημα (3-4 χρόνια δίχως καμία αμοιβή) την ομαλή πορεία της αφήγησης ώστε πράγματι το αποτέλεσμα να είναι καταπληκτικό. Θέλω να ξέρεις ότι ο πατέρας μου κάθε φορά που σου στέλναμε τα κεφάλαια για επιμέλεια είχε την αγωνία και ρωτούσε αν υπήρχε στρωτή ροή στο διάβασμα «.. η Μαριλένα τι λέει ;».
    Το βιβλίο έχει πάρει το δρόμο του και ήδη τυγχάνει μελέτης και από ιστορικούς (έχω τις πρώτες καταγραφές). Υπάρχουν αναφορές και σύγκριση με το σπουδαίο βιβλίο του Μπελά. Άλλωστε πολλές τέτοιες μαρτυρίες συμπληρώνουν το παζλ της νεώτερης ιστορίας μας. Θέλω να διαβαστεί και από νέους , σίγουρα θα έχουν πολλά να μάθουν.
    Αν θέλαμε με μια μικρή περίληψη για το βιβλίο θα σημειώναμε: η Κατοχή από τους Γερμανούς και ο γενικός ξεσηκωμός , η γενναιότητα των ηρώων , η Οδύσσεια που ακολούθησε για τους μαχητές (μέχρι τη δεκαετία του 1980..) , η ανάγκη για ζωή και επιβίωση αυτών και των οικογενειών τους..
    Μαριλένα εύχομαι να είσαι καλά και η ζωή να σου δίνει μόνο χαρές..

    Μου αρέσει!

  2. Καλοτάξιδο να είναι το βιβλίο. Θα φροντίσω να το πάρω στα χέρια μου, γιατί μέσα από αυτό θα νιώσω ότι θα μπορούσε να ήταν ένα μέρος της ζωής και του δικού μου πατέρα που ήταν ενταγμένος στο ΕΑΜ και έζησε αυτά τα γεγονότα.
    Συγχαρητήρια!

    Μου αρέσει!

  3. Καλοταξιδο το βιβλίο του κύριου Κάβουρα Μαριλένα μου, και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε.Απο τα λίγα που διάβασα βλέπω μεγάλη ομοιότητα με αυτά που έχω ακούσει από τον μπαμπά μου.

    Μου αρέσει!

  4. Καλημέρα Μαριλένα μου
    Είναι η εποχή που διαβάζω το βιβλίο
    που το θεωρώ πολύ συγκλονιστικό
    Συγχαρητήρια και σ΄ εσένα που συνέδραμες
    με την επιμέλειά του
    Μακάρι να διαβαστεί κι από το νεανικό κοινό
    Είναι η ιστορία μιας αρκετά δύσκολης αλλά
    και ηρωικής εποχής και πολλά κομμάτια
    έχει να συμπληρώσει στο παζλ των αγώνων
    Καλοτάξιδο και καλοδιάβαστο να είναι!!!

    Σε φιλώ πολύ πολύ ♥

    Μου αρέσει!

  5. Προχτές το τελείωσα, χτες διάβασα και την εισαγωγή που επί τούτου την άφησα τελευταία!
    Είχα ήδη διαβάσει αρκετά κεφάλαια σε pdf, προτού εκδοθεί και το περίμενα πώς και πώς!
    Πέρα από τα γεγονότα της αντίστασης κατά των Γερμανών, πρέπει να διαβαστεί από την νεολαία μας για να μάθουν ένα μεγάλο και σημαντικό κομμάτι της ιστορίας μας που στο σχολείο μας το κάνουμε σ’ ένα μάθημα ( μετά την απελευθέρωση ακολούθησε η μαύρη σελίδα του εμφυλίου πολέμου! Αυτό μόνο! Τι, πώς, γιατί, ποιοι έφταιξαν, τι τράβηξαν όσοι κυνηγήθηκαν για τα πολιτικά τους φρονήματα , κουβέντα! )
    Συγκλονιστική αφήγηση , δωρική όπως έγραψες κι εσύ η περιγραφή, δεν γίνεται να μην σε αγγίξει!
    Τέλος, κάτι που με έκανε να θαυμάσω ακόμα περισσότερο τον ήρωα Γιώργη Κάβουρα είναι το γεγονός, πως παρά τα όσα τράβηξε, (με πολλά χτυπήματα στο κεφάλι) στα 93 του χρόνια χαίρει άκρας υγείας, κυρίως πνευματικής, έμαθε στα 88 του να χειρίζεται λάπτοπ και ίντερνετ και συνεχίζεται να διαβάζει και να μαθαίνει! Μπράβο του!
    Πολλά φιλιά Μαρλέν μου!

    Μου αρέσει!

  6. Εγώ γιατί νιώθω τόσο πολύ συγκινημένη τώρα;
    Πραγματικά δεν έχω καταλάβει γιατί επηρεάστηκα ψυχολογικά, τόσο.
    Δημιουργική η συναισθηματική μου συγκίνηση πάντως.
    Μου άρεσει και η κατοβολή των τεσσάρων ποιημάτων στο τέλος.

    Εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία, καλοτάξιδο και μπράβο για όλη την κινητοποίηση.
    Θα ήθελα να ζητήσω από τον κο Τάσο Κάβουρα, να μεταφέρει τις πιο θερμές μου ευχές στον πατέρα του, τον κο Γιώργη.

    Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού.

    Μου αρέσει!

  7. Δεν γνωρίζω τον Τάσο Κάβουρα Μαριλένα μου όμως στην Αριστέα ενημερώθηκα για την κυκλοφορία του σπουδαίου βιβλίου -μαρτυρίας !!Πολύ σύντομα θα βρίσκεται και στα δικά μου χέρια γιατί αγαπώ πολύ τις αληθινές ιστορίες των καιρών εκείνων .Μπράβο σε όλους τους συντελεστές που βοήθησαν να γραφτεί το βιβλίο του κυρίου Γιώργη !!
    Σε φιλώ με την αγάπη μου

    Μου αρέσει!

  8. Είναι ένα σπουδαίο ιστορικό βιβλίο και διαβάζοντάς το ήδη, θαυμάζω απεριόριστα τον ήρωα Γιώργη Κάβουρα. Ακόμα και σ’ αυτή την ηλικία που άλλοι αποσύρονται και απολαμβάνουν τις δάφνες της δόξας τους, δίνει μαθήματα ήθους και αγωνιστικότητας. Δεν είναι εύκολο να σκάβεις τις πληγές σου και να ανακαλείς τόσο επώδυνες μνήμες. Να νοιάζεσαι όχι για τον εαυτό σου, μα για τις παρακαταθήκες σου στις επόμενες γενιές. Μπράβο στον κυρ Γιώργη αλλά και στον Τάσο που αγκάλιασε με τόση φροντίδα και λατρεία την υλοποίηση αυτού του βιβλίου.
    Την καλησπέρα μου σε όλους!

    Μου αρέσει!

  9. Eυτυχώς που υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που έχουν την δύναμη να αφήσουν τις αλήθειες τους στις επόμενες γενιές..Μαριλενα μου … μπραβο για την συμμετοχή σου για να υλοποιηθεί αυτό το βιβλίο .. τα συγχαρητήρια μου για το ιστορικό βιβλίο του κυρίου Κάβουρα και τις .μαρτυρίες ζωής του..!! καλοτάξιδο να είναι… !!!

    Μου αρέσει!

  10. Έχω τη χαρά και την τιμή να το έχω στα χέρια μου και ομολογώ ότι η ανάγνωσή του είναι ένα μεγάλο μάθημα, ή μάλλον πολλά μαθήματα μαζί: ζωής, αγώνα και ιστορίας!
    Και αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι η αίσθηση της αμεσότητας που δίνει… είναι σα να έχω μπροστά μου τον κύριο Γιώργη Κάβουρα και να μου τα αφηγείται ο ίδιος…αυτό το θεωρώ υπέρτατο προσόν του βιβλίου, αλλά φυσικά δεν είναι το μόνο! Είναι ένα βιβλίο που πρέπει να διαβαστεί από όλους και πιστεύω θα διαβαστεί γιατί οι καταγραφές της ιστορίας από όσους την έζησαν έχουν τη μεγαλύτερη αξία!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε